کاهش یک پروتئین خاص قبل از بارداری وارتباط آن با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری

21 فوریه 2014- کمبود یک پروتئین مهم شناخته شده که به هورمونهای جنسی متصل می شود در زنان قبل از بارداری احتمال ابتلا به دیابت بارداری را نسبت به زنانی است که غلظت این پروتئین در بدنشان  طبیعی است 5 برابر افزایش می دهد، نتایج این تحقیق  در مجله ی Diabetes Careمنتشر شد.

به گفته ی پرفسور Heddersonدراین مطالعه برای اولین بار مشخص گردید غلظت پایین گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی در خون قبل از بارداری می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری شود.

پروتئین SHBGبا افزایش غلظت هورمون تستوسترون مرتبط می باشد. در زنان بالا بودن غلظت تستوسترون سبب مقاومت به انسولین می شود که یک فاکتور خطر برای دیابت بارداری است. غلظت SHBGدر ماههای اول بارداری بشدت در پاسخ به تغییرات هورمونی کاهش می یابد.

در این مطالعه ی گذشته نگر، محققین 256 زن مبتلا به دیابت بارداری و 497 زن باردار سالم را بررسی کردند. از این افراد بطور داوطلبانه بین سالهای 1985 تا 1996 در طی مراقبت های دوره ای نمونه های خونی تهیه شده بود و متعاقب این دوره، بطور متوسط 6 سال بعد این افراد زایمان  داشتند.

محققین دریافتند که خطر ابتلا به دیابت بارداری با کاهش غلظت پروتئین SHBGافزایش می یابد. این افزایش به نمایه ی توده ی بدنی زنان باردار ارتباطی نداشت. البته محققین ارتباط محکمی را بین بالا بودن نمایه ی توده ی بدنی و افزایش خطر ابتلا به دیابت در دوره ی بارداری یافتند .

گزارش قبلی بروی همین مادران نشان داد که خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنان دارای اضافه وزن (نمایه ی توده ی بدنی 25 و بالاتر) با مقدار پایین غلظت ادیپونکتین قبل از بارداری نسبت به زنان با وزن طبیعی  (BMIکمتر از 25) و مقدار بالای ادیپونکتین تقریباً هفت برابر بیشتر است.

در این تحقیق شرکت کنندگان بصورت داوطلبانه در آزمایشات دوره ای سلامت مرکزKaiser Permanenteشرکت کردند، بنابراین افراد شرکت کننده نسبت به جمعیت معمول جامعه نسبت به سلامتی خود هوشیارتر بودند. با این حال گروههای کوهرت از نظر قومیت، نژاد ومیزان تحصیلات متفاوت بودند.

دیابت بارداری یا عدم تحمل گلوکز در طی بارداری در دهه های اخیر شدیداً افزایش یافته است و به یکی از شایع ترین عوارض بارداری تبدیل شده است. دیابت بارداری عوارض گوناگونی از جمله بدنیا آمدن نوزادانی با وزن غیر طبیعی و بزرگ تر از نرمال وعوارض وضع حمل را به همراه دارد. زنان مبتلا به دیابت  بارداری هفت برابر بیش از زنانی که بارداری طبیعی دارند درمراحل بعدی زندگی به  دیابت نوع 2 مبتلا می شوند و کودکان آنها  در معرض خطر چاقی و ابتلا به دیابت هستند .

منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/272882.php

 سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا